mandag 18. oktober 2010

Reisen til New-Zewland

Vi er en gutt og en jente som skal på en reise jorda rundt.Nå skal vi pakke så vi må gå

Dagen startet med at vi dro til Gardemoen får å ta flyet med 2 stopp i København og Bankok og så direkte til Auckland airport. Vi skulle ta Sas fly hele veien til New Zealand.Flyet gikk klokka 18.00på kvelden og landet klokka 12.55 om to dager. Da vi hadde kommet  inn på flyet satt vi oss ned på setende våre. Prisen på flybiletttene var 37 100kr. Etter ca1t 15min med fly landet vi i København på Kastrup airport, for å skifte fly. Vi gikk inn på et enda større fly. Det flyet vi har tatt til København er det samme som vi skal ta til Bankok. Til Auckland skal vi ta et annent fly. Da vi endelig hadde lettet kjøpte vi litt mat og drikke. Flyturen gikk veldig fort men vi hadde endel tid igjen på setene våre. Etter en bra lang flytur landa vi i Bankok på flyplassen Suvarnabhumi International airport. Vi landa i Bankok 14.45 norsk tid, å vi dro 19.30 fra Bankok.

Da vi hadde ankomet Auckland airport klokka 12.55 norsk tid fant vi bagasjen og gikk til en Taxi som kjørte oss til hotelet Bolton hotel. På hotele vekslet vi til New Zealandeske Dollar. Da vi kom på hotele sto vi i en endeløst kø og det var så varmt at vært sekund føltes som et minutt. Etter nesten en time i kø var det vår tur til å skjekke inn ,men han i reseptsjonen var mest opptat av at vi kunne dra på Kiwi safari som vi bestemte oss for å gjøre det. Tidsforskjellen er 12timers forskjell til Norge. Når vi hadde funnet Rommet og hadde pakket ut gikk vi litt i byen i Wellington. Det bor ca 4millioner tilsammen i New Zealand. 3millioner bor på Nordøya og 1 million på sørøya. Etter en god stund i byen begynte vi og bli sulten. Så vi fant ut at vi kunne dra og spise middag på hotelet og planlegge hva vi skulle gjøre når vi er i New Zealand. Da vi hadde kommet til hotelet spiste vi en deilig 3 retters middag. Vi ble enige om at vi skulle se litt nærmere på den Kiwi safarien. Etter en god middag dro vi til reseptsjonen for å spørre hvor det var og hva det kostet for safarien. Vi fant ut at de kostet 406nzd (New Zealandeske dollar). Den safrien skulle vi dra på uansett hva prisen er.
Dette er kjøreruten!Etter å ha snakket med den kjedelige mannen i resepsjonen gikk vi opp til hotellrommet.
Her er er et bilde av hotellet:

Etter vi hadde sett på rugby en stund sovnet vi.

Her er flagget til New Zealand, i New Zealand er det milde tempraturer og faller sjeldent under 0celsius og om sommeren er det 20,3grader og om vintern er det 5,9grader. Det er våtere på sørøya enn på nordøya, og på sørøya er klima kaldt oppi fjellene og i fjellene er det skisenter. Det ganske flat på nordøya og nesten bare fjell på sørøya. New zealand er en av de rikeste landene i verden og ligger i øst for Australia. Religionen er kristendom.